Mad og måltider

I Bavnehøj har vi en dygtig køkkenmedarbejder, der hver dag laver lækker, økologisk og varieret mad til børnene. Vi har stort fokus på, at børnene har mulighed for at prøve kræfter med al slags mad i forbindelse med måltiderne. Derfor serverer vi alt fra blomkålssuppe til karrysild og giver børnene mulighed for at se, røre og smage på alt.

Vi spiser kød i et begrænset omfang og har i stedet fokus på at få masser af grønt og bælgfrugter på tallerkenen. Vi serverer morgenmad, frokost og eftermiddagsmad for børnene og arbejder med madplaner og temaer så som suppedag, rugbrødsmadder og fiskedag, så der er genkendelighed i måltidet. Vi tilbyder alternative diæter med udgangspunkt i lægeerklæringer ved allergimæssige behov.

Det pædagogiske måltid

Måltidet er et vigtigt samlingspunkt i løbet af dagen og et vigtigt værktøj i det pædagogiske arbejde både, når det handler om madmod og selvhjulpenhed. Vi bruger aktivt måltidet til at vise børnene, hvordan man er en del af fælleskabet eksempelvis ved at de større børn hjælper de mindre, og at alle børnene har en aktiv rolle under måltidet.

Det at spise sammen og være sammen om maden opfordrer børn til at smage på maden og være nysgerrige på ingredienser og smage. I Bavnehøj opfordrer vi altid alle til at smage på alt og gør meget ud af, at vi kan se, hvad vi spiser - så ærtesuppen er flot grøn og ingredienserne kommer til deres ret i maden.

Vi spiser altid i mindre grupper, så den voksne har mulighed for at være nærværende overfor det enkelte barn og styre samtalen,  som altid er forankret i den mad, vi spiser. Vi snakker om forskellen på råvarer, hvor de kommer fra, og hvordan de smager i maden. Sådan sikrer vi, at børnene bliver fortrolige med det, de spiser og går nysgerrigt til måltidet og nye madvarer.

Sukkerpolitik

Vi har en sukkerpolitik, der overordnet sigter mod at begrænse tilsat sukker og sukkersødede fødevarer i institutionen til daglig. Vi bruger sukker udelukkende som krydderi i maden på lige fod med eksempelvis salt.

Derfor beder vi også om, at I ved fødselsdage giver jeres barn eksempelvis frugt, boller eller andet uden tilsat sukker med at dele ud. Hvis I er i tvivl, så spørg gerne jeres stuepersonale, som kan give jer en liste over passende alternativer til slik og kage.